Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb.
Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.

zamknięcie cookie's ikona więcej informacji

Serwisowanie czujników TPMS

Obecność czujnika TPMS w kole stwarza ryzyko uszkodzenia go podczas standardowej procedury montażu i demontażu koła. Biorąc pod uwagę fakt, że koszt jednego czujnika to czasem nawet kilkaset złotych, zaleca się szczególną uwagę podczas pracy z oponą.

Jak sprawdzić, czy koło wyposażone jest w czujnik ciśnienia? Najlepszym sposobem jest test wykonany przy pomocy urządzenia diagnostycznego, które dzięki sygnałowi  radiowemu  wykryje sprawne sensory. Jednakże jeśli warsztat nie jest wyposażony w specjalistyczne narzędzie do testowania czujników, może skorzystać z innych metod.

Pierwszą wskazówką sugerującą obecności czujników TPMS jest fakt, że w feldze zamontowany jest zawór aluminiowy. Oczywiście mogą się one pojawić również w autach nie wyposażonych w czujniki. Zazwyczaj spowodowane jest to niestandardowym rozmiarem otworu na zawór w feldze.

Sytuacja wydaje się trudniejsza jeśli zastosowano zawór gumowy. Istnieją jednak pewne przesłanki wskazujące, że zawór zamontowany jest do sensora. W przypadku standardowego zaworu gumowego, guma sięga prawie do samej części gwintowanej trzpienia, natomiast w przypadku zaworu z czujnikiem zazwyczaj widoczny jest około 6-milimetrowy odstęp.

Często stosowaną praktyką w przypadku zaworów gumowych jest również  ich delikatne poruszenie w feldze, mające na celu sprawdzenie czy wyczuwalny jest opór mogący świadczyć o tym, że mamy do czynienia z czujnikiem.

Gdy już upewniliśmy się, że koło wymaga specjalnego traktowania z uwagi na obecność czujników TPMS, warto zastosować się do kilku wskazówek, aby nie uszkodzić czujnika lub zamontowanego do niego zaworu. Po pierwsze bardzo ważne jest, aby podczas odbijania opony w kole nie było ciśnienia. W przeciwnym wypadku występuje niebezpieczeństwo zerwania czujnika. Odbijając stopkę należy ustawić oponę tak, aby zawór znalazł się po przeciwległej stronie w stosunku do odbijaka.


Następnym etapem jest demontaż opony. Podczas sciągania górnej stopki opony z felgi, zawór powinien znajdować się blisko przed stopką montażownicy i około 15 cm przed łyżką montażową. Zdjęcie stopki następuje zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.



W przypadku zaworu aluminiowego (jeśli zamierzamy przełożyć  czujnik do nowej felgi) możemy ułatwić demontaż opony odkręcając nakrętkę dociskową i wciskając zawór z czujnikiem do wnętrza opony. Dzięki temu unikniemy możliwości uszkodzenia czujnika podczas obrotu koła na montażownicy.

Demontażu czujnika dokonujemy według następującej procedury: jeśli jest on wyposażony w zawór gumowy, najpierw należy zdemontować czujnik, połączony z zaworem śrubką, używając do tego wkrętaka torx. Następnie należy usunąć sam zawór, wycinając go z felgi i wyciągnąć przy pomocy przeciągacza zaworów.

Gdy mamy do czynienia z zaworem aluminiowym, wówczas za pomocą wkrętaka odkręcamy nakrętkę dociskową i wyciągamy zawór.


                                                               

WAŻNE !!!

1. używać wyłącznie niklowanych wkładów zaworów

2. używać należy plastikowych lub aluminiowych nakrętek/kapturków

3. do montażu zaworów należy używać odpowiednich narzędzi dynamometrycznych

 

Kolejnym ważnym punktem jest serwisowanie czujników TPMS. Wymiana zaworu jest standardową usługą, której wykonywanie sugerowane jest przez producentów opon przy każdej sezonowej wymianie opon. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania zaworu i spełniania jego podstawowej funkcji jaką jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponie.

Dotyczy to również zaworów zamontowanych z czujnikiem. W tym przypadku jednak istnieje również możliwość wymiany części eksploatacyjnych (zaworu aluminiowego) takich jak oring, gumowa uszczelka, nakrętka dociskowa oraz śrubka montująca.

Przede wszystkim koniecznie trzeba usunąć stara gumową uszczelkę i zastąpić ją nową, odpowiednio dobraną do zaworu.



Należy pamiętać, że zawory montowane oryginalnie w autach w zależności od marki, różnią się od siebie, dlatego należy zadbać o odpowiednie części zamienne.

Aby zapewnić odpowiednią szczelność oraz prowidłowe zamocowanie zaworu do felgi ważne jest, by pamiętać o tym, że każdy zawór aluminiowy przy czujniku ciśnienia ma przypisaną wartość siły dokręcenia nakrętki. Dlatego montując czujnik do felgi należy posłużyć się odpowiednim narzędziem dynamometrycznym.  Dotyczy to również śrubki mocującej czujnik do zaworu.

Pozostaje jeszcze kwestia montażu opony.  Zakładając oponę na felgę należy koło ułożyć na stole monterskim w takiej pozycji, aby zawór z czujnikiem TPMS znajdował się naprzeciwko stopki montażowej (na godzinie 6.) Pozwoli to uniknąć uszkodzenia sensora krawędzią opony, opadającej pod naporem urządzenia. Serwisant powinien zwrócić uwagę, aby nie zacisnąć zaworu między rantem felgi a stopką opony, nie należy również nanosić maści monterskiej na sam czujnik, co mogłoby spowodować zatkanie otworu nad sensorem ciśnienia.



Czujników ciśnienia nie trzeba się obawiać. Stosując się do wyżej opisanych zaleceń możemy być pewni, że nie dokonamy nieodwracalnych szkód i w należyty sposób obsłużymy klienta.