Makaron, okulary, młot pneumatyczny, barometr, nitrogliceryna, pizza, Nutella…to tylko niektóre ze słynnych włoskich wynalazków, bez których dziś trudno byłoby nam się obyć. Podobnie, jak makaron w gastronomii, nitrogliceryna w medycynie i młot pneumatyczny w budownictwie, nowo zaprojektowany przez włoską firmę CEMB system OPB (z j. ang. One Plane Balancing) może odegrać ważną rolę w dziedzinie motoryzacji.
  Wszyscy wiemy, jak istotny wpływ na bezpieczeństwo, komfort i pewność jazdy ma odpowiednie wyważenie kół. Warto podkreślić, że nawet nieznaczne dysproporcje wagi w poszczególnych fragmentach obwodu koła mają spore znaczenie biorąc pod uwagę siły obrotowe – np. przy prędkości 100km/h, koło obraca się aż 22 razy na sekundę! Wówczas, z pozoru, nawet niewielkie niewyważenie może dać się we znaki. Nie wspominając już o zwiększeniu zużycia opon, łożysk, elementów układu kierowniczego i amortyzatorów czy pogorszeniu efektywności hamowania i kierowalności pojazdu.

Zasadniczo, możemy wyróżnić dwa rodzaje niewyważenia – statyczne i boczne, zwane dynamicznym. Pierwsze,  polega na nierównomiernym rozłożeniu mas względem osi koła - środek ciężkości nie leży na osi obrotu. Z niewyważeniem dynamicznym mamy do czynienia przy nierównomiernym rozłożeniu mas względem płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu.  


 
rys. Kamil Kobeszko - https://autokult.pl


Obydwa rodzaje niewyważeń korygujemy przy pomocy ciężarków zakładanych na obręcz koła, odpowiednio na każdej z dwóch płaszczyzn.

 

W większości przypadków to niewyważenie statyczne jest tym, którego skutki najbardziej odczuwa kierowca. Dlaczego by go zatem nie wyeliminować, utrzymując niewyważenie dynamiczne w granicach tolerancji,  oszczędzając w ten sposób czas i  stosując tylko jeden ciężarek?


 
We współczesnych wyważarkach, nawet jeśli możliwe jest przeprowadzenie wyważenia statycznego, bardzo trudno jest nie zwiększyć wartości szczątkowego niewyważenia dynamicznego.
Dzieje się tak z prostych przyczyn:
•    Jeśli pozycja kątowa niewyważenia statycznego jest znana, właściwy punkt na feldze nie jest jednoznaczny, tym samym następuje zwiększenie wartości niewyważenia dynamicznego;
•    Po korekcji niewyważenia statycznego w odpowiednim punkcie, może okazać się, że szczątkowe dynamiczne niewyważenie nie mieści się w granicach tolerancji – skutek – zmarnowany czas i ciężarki!


 


Czym jest Wyważanie Jednopłaszczyznowe?

W oparciu o lata doświadczeń w dziedzinie wyważania, inżynierowie włoskiej firmy CEMB opracowali program, dzięki któremu możliwe jest wyeliminowanie niewyważenia statycznego, przy jednoczesnej minimalizacji wartości pozostałego niewyważenia dynamicznego:

•    Na jednej płaszczyźnie
•    Przy jednym pozycjonowaniu
•    Przy użyciu jednego ciężarka

Jak to działa?
W odpowiednich warunkach, system OPB automatycznie wskazuje jeden punkt wewnątrz felgi, w którym możliwe będzie wyważenie koła – przy użyciu jednego ciężarka, minimalizując zarówno niewyważenie statyczne, jak i dynamiczne.

 

Jakie są korzyści?

OPB to przede wszystkim oszczędność czasu! Pojedyncze pozycjonowanie i korzystanie z jednego ciężarka pozwala zaoszczędzić aż 30% czasu przy jednym kole.
Ten innowacyjny system to  bez wątpienia kolejny krok w dziedzinie techniki, który sprawi, że wyważanie stanie się łatwiejsze, szybsze, a przede wszystkim efektywniejsze!